Duni Group stärker sin kommunikation och varumärkesidentitet på intranätet
Svenska Duni Group har nyligen uppdaterat sitt intranät i linje med koncernens nya varumärkesidentitet. I samband med detta har även navigationsstrukturen, innehållet och användargrupperna förbättrats. Den nya lösningen har bidragit till bättre varumärkes- och intern kommunikation samt ökat engagemang.
– Vårt nylanserade Omniabaserade intranät speglar nu Duni Groups nya visuella identitet. Det leder bland annat till att koncernens varumärkeskommunikation stärks och blir mer enhetlig, liksom engagemanget över enhets- och landsgränser, säger Johanna Cromnow, Corporate Brand Manager på Duni Group, och fortsätter:
– Med en helt ny navigations- och informationsstruktur har vi också lyckats förbättra hittbarheten på intranätet med över 300 %. Detta, i kombination med tydligare nyhetsflöden och ett mer attraktivt visuellt bemötande, har gjort att besöksfrekvensen ökat.
Förstudie avgörande för att navigera rätt
Duni Group är marknadsledare inom hållbara lösningar för dukning och matförpackningar till restaurangmarknaden. Koncernen marknadsför och säljer sina produkter under bland annat varumärkena Duni, BioPak, Paper+Design och Poppies, vilka finns representerade på mer än 50 marknader världen över. Duni Group är noterat på NASDAQ Stockholm och har cirka 2 800 anställda i 26 länder, med huvudkontoret i Malmö och produktionsenheter i Sverige, Tyskland, Polen, Slovenien, Storbritannien och Thailand.
Företaget införde för ett antal år sedan ett Omniabaserat intranät för hela koncernen, även kallat Duniverse. När Duni Groups visuella identitet nyligen gjordes om behövde intranätets utseende och innehåll ses över.
– Vi behövde uppdatera intranätet visuellt och kommunikativt för att få det att harmoniera med vår nya grafiska profil och varumärkesidentitet. I samband med detta ville vi också passa på att förbättra den interna kommunikationen genom att bland annat ändra på intranätets struktur, navigation och innehåll, säger Maria Lindman, Editorial Content Manager på Duni Group.
För att veta vilka brister och behov som fanns genomfördes inledningsvis en förstudie, vilken omfattade hela organisationen. Undersökningen visade bland annat att många tyckte att det var svårt att navigera och hitta rätt information. Bara 15 % svarade ”lätt eller väldigt lätt”. Med andra ord tyckte 85 % att det var ganska till väldigt svårt att hitta information på Duniverse. I förstudien framkom också att medarbetarna ansåg att nyheterna är bland det mest prioriterade innehållet och för många huvudskälet till att använda intranätet.
– Att göra en ordentlig förstudie, gärna tillsammans med en UX-expert, är nyckeln till ett lyckat projekt och bra slutresultat! Vi lade mycket tid på det och var väldigt noggranna. Det är också viktigt att studien innehåller relevant användarstatistik. Inte bara för att veta vilka de verkliga behoven är, utan också för att kunna följa upp resultaten efteråt och se att lösningen landat rätt, understryker Johanna.
Duni Group anlitade UX-designern och Omniacoachen Sara Olsson i ett tidigt skede av projektet. Med sin långa erfarenhet av och djupa kunskap om användardesign kunde Sara hjälpa Johanna och Maria att utforma och tolka förstudiens resultat för att ta fram en kravspecifikation med rätt prioriteringar.
Baserat på förstudiens utfall beslöt projektteamet att både navigations- och informationsstrukturen behövde omarbetas för att göra det enklare att hitta information. Även allt globalt innehåll och användargrupperna behövde en översyn och uppdatering. Det nya uppdaterade intranätet lanserades bara sex månader efter projektets start.
Över 300 % förbättring av Duniverse hittbarhet
I början av projektet satte Johanna och Maria samman en referensgrupp med ett tjugotal medarbetare som tillsammans representerade organisationens olika mål- och användargrupper väl. Referensgruppen har varit aktivt involverad under hela projektet för att testa och utvärdera olika förslag och lösningar. Bland annat har de deltagit i utformningen av den nya navigationsstrukturen.
– För att förstå medarbetarnas utmaningar med att hitta information började vi med att studera deras sök- och navigationsbeteenden. Genom att analysera navigationsmönstret kunde vi se hur informationen och söklogiken borde vara strukturerad. Vi insåg också att det till stor del handlar om att gruppera och namnge saker rätt för att göra det tydligare och enklare att förstå var man hittar vad, poängterar Maria.
Maria berättar att de gjort om navigations- och informationsstrukturen från grunden och gjort den mer användarorienterad och intuitiv.
– Medarbetarna tycker att informationen är mer aktuell och relevant idag och att det går mycket snabbare och är lättare att hitta den. Ett knappt halvår efter lanseringen av nya Duniverse upplevde 46 % att det är ”lätt eller väldigt lätt” att förstå hur man hittar rätt information. Det är en förbättring med över 300 %! 76 % ansåg också att de ”ofta eller alltid” hittar vad de letar efter, vilket är en ökning med 288 %. Vi är såklart glada över resultaten, men vi slår oss inte till ro och nöjer oss med detta, framhåller Johanna.
Ny redaktörshub säkerställer fräscht och relevant innehåll
För att göra det enklare för administratörer och redaktörer att skapa, publicera och livscykelhantera innehåll har Duni Group, tillsammans med Omnia, utvecklat en ny redaktörshub.
– De nya dashboarden för innehållshantering gör det betydligt enklare för redaktörerna att skapa, överblicka och följa upp allt innehåll som de ansvarar för. Allt innehåll som är 365 dagar eller äldre flaggas så att sid- och innehållsägaren påminns om att fräscha upp det vid behov. Här kan vi också analysera statistik och sökbeteende, förklarar Maria och tillägger:
– Vi har även tagit fram enkla guider för administratörer och redaktörer. För att säkerställa att vår varumärkesidentitet förblir enhetlig i hela Duniverse har vi skapat en style guide. Vi träffar också redaktörerna, från regionala och lokala sajter, regelbundet för att följa upp och gå igenom olika frågor.